Vyše 60 rokov vozila návštevníkov Tatier, potom ju využívali vojaci ako poľnú kuchyňu a nakoniec sa niekam stratila. Reč je
o historickej tatranskej električke, ktorú členovia popradského Veterán klubu železníc objavili v lesoch vojenského
výcvikového priestoru Záľubica pri Kežmarku. Pomohla im náhoda, pretože na ošarpané a zubom času poriadne ohlodané
vozidlo ich upozornil jeden turista.
- Najprv sme tomu nemohli uveriť, ale keď sme po dlhšom úsilí našli miesto činu, takmer sme onemeli od úžasu. Objavená
EMU 48.001 bola totiž vyrobená v roku 1911 v budapeštianskej lokomotívke GANZ v rámci trojkusovej série určenej pre
niekdajšiu tatranskú železnicu. No a my sme našli práve jednotku z tejto série, ktorá bola o vyše dva roky staršia ako
dnes najznámejšia tatranská električka Kométa. Do železničiarskeho dôchodku odišla v roku 1972 a zrejme vtedy sa jej
ujali vojaci, ktorí si z nej urobili poľnú kuchyňu. Po odchode sovietskych vojsk z Československa však nikto netušil, aký
mala osud, - spomína jeden z najmladších členov Veterán klubu železníc Poprad Ján Sabaka. O klube sme síce písali
iba v minulom čísle nášho časopisu, ale vtedy sa nám jeho členovia so svojim objavom ešte nepochválili. Dosť dlho bol
totiž ich tajomstvom.
- Nemohli sme konať inak, - vysvetľuje Jaroslav Vančo, ktorý patrí medzi zakladajúcich členov klubu a so záchranou
historických exponátov na železnici má všelijaké skúsenosti. Dobré i zlé. - Od prvej chvíle nám síce bolo jasné, že
transport a záchrana tejto električky nepripadajú do úvahy. No báli sme sa, že sa za ňou vypravia rôzni pseudozberatelia
a odnesú si z nej všetko, čo má nejakú cenu. My sme však chceli tieto historické artefakty riadne zdokumentovať, ošetriť
a zachrániť pre naše múzeum tatranskej dopravy, ktoré, verím, že sa nám podarí otvoriť na Železničnej stanici v Poprade.
Práve zásluhou tejto opatrnosti sa nadšencom z Popradu podarilo dosiahnuť to, čo si zaumienili. Do ich zbierky pribudol
napríklad výrobný štítok električky z roku 1911, tabuľka označujúca oddiel pre fajčiarov, pôvodné kľučky a kovania a takisto
atypické zásuvky na vykurovanie, ktoré sa používali len na starých tatranských vozidlách.
(tin)
Článok bol uverejnený v časopise Železničná revue, číslo 3/2008