Oslavy storočnice tatranskej železnice a pozemnej lanovky
Len tri dni pred viac ako trištvrte roka plánovanou akciou začali na nás z každej strany číhať plagáty Železničnej spoločnosti
Slovensko, ktorá na nich informovala širokú verejnosť, že počas víkendu 20. a 21. septembra sa Tatranské elektrické železnice
chystajú osláviť svojich 100 rokov úspešnej prevádzky v Tatrách. Dejiskom celých osláv bola expozícia historických vozidiel v
priestoroch rušňového depa Poprad, priestor stanice Starý Smokovec a pozemnej lanovky na Hrebienku.
Pohľad zo zákulisia
Príprava exponátov do vystavovateľného stavu stála priaznivcov histórie železníc nemalo úsilia či finančných prostriedkov.
Členovia Veterán klubu železníc Poprad zintenzívnili svoje stretávanie na pravidelných brigádach. Na nich sa dohodol plán
práce obnovy exponátov počas celého leta. Veď práce bolo viac než dosť a čas sa rýchlo krátil.
Ako prvé boli do nového šatu odeté nákladné vozne Z a U. Neskôr sa práce zamerali na Škoduľu EMU 49.001, ktorá v priebehu pár
týždňov dostala nový lak. Súčasne sa niektorí členovia pokúsili o oživenie starých snehových pluhov, či kabín visutej alebo
kabínkovej lanovky.
Piatok, deň pred otvorením výstavy sme sa znovu všetci stretli. Mysleli sme, že už to bude len taká pohodovka, opak bol však
pravdou. Na mieste bolo zistených množstvo nedostatkov. Najvážnejším bol azda cestovný poriadok mimoriadnych vlakov, ktorý bol
vyhotovený až dodatočne. Železničná spoločnosť Slovensko a.s. ako bezchybný organizátor v plagátoch naň akosi pozabudol...
(pozabudol aj na viac vecí, ale nechajme to..:-(
Deň rýchlo zbehol, už sa pomaly chýlil ku koncu a do otvorenia výstavy chýbalo len pár hodín. Tu kdesi padla otázka: „A čo
popisy?“. Po rýchlom, no dôkladnom premeriavaní sme nalepili a nastriekali čísla a označenia na Škoduľu, Z-ku a uhliak. Ani
sme sa nenazdali a bola noc. To nás ešte čakala inštalácia výstavy vo vnútri nákladnej Z-ky. V sobotu nadránom opúšťame depo,
aby sme si aspoň na chvíľku zdriemli. Krátko po šiestej hodine sa znova stretávame a spoločnými silami otvárame areál verejnosti.
Mierne unavení, ale plní očakávania vítame prvých hostí. Náladu nám zdvihla dobová dvojica v podaní „A je to“ - Terčík a Tomáš.
Terčíkov neopísateľný smiech zaujal nejedného návštevníka. Len málokto odolal spoločnej fotke s ujom, ktorý mal vyplazený
jazyk a v ruke držal zvláštnu modrú výpravku.
Ešte predtým však
sychravé sobotňajšie ráno preťal hvizd Kométy. Presne tak ako niekoľko desiatok rokov predtým, keď posunovala s plnými uhliakmi
na starej nakladacej rampe, či vo Veľkej na úzkom moste. Nie, dnes ráno to nebolo uhlie, ani pošta ani droždie na kysnuté
koláče do Vyšných Hágov. Mala oveľa dôležitejšiu úlohu. Chlapci z Veterán klubu železníc jej privesili dva vyblýskané osobné
vozne. Jeden zakrytý TEVD 16 a druhý otvorený TEVD 12. Práve pre dvanástku bol dnešok výnimočný, a tak okrem trate sme k
„stovke“ blahoželali aj letniaku. Rok 1908 bol rokom jeho narodenia v továrni Ganz Budapešť. Do jeho podoby spred sto rokov
mu hádam chýba pár drobných detailov a rarita – elektromagnetická koľajnicová brzda, ktorá sa na TEŽ-ke kvôli veľkým spádom
používa veru už sto rokov.
Kométu hrdo sprevádzali aj jej mladšie sestry, medzi ktoré patrí Škoduľa, či trojča. Tie boli spolu s vozňami, lanovkami,
pluhmi a inou traťovou technikou ďalšími exponátmi v areáli depa. Na strane normálneho rozchodu spokojne odfukoval
znovuzrodený parný rušeň 477.013 - Papagáj. Spoločnosť mu robil motorový vozeň M240.0042 a motorový rušeň T466.0254.
Pristavili ich členovia Klubu železničných historických vozidiel Poprad. Železničná spoločnosť Slovensko prezentovala aj svoj
nový veľkopriestorový disco vozeň radu WGmeer, v ktorom sa konala krátka tlačová konferencia. Neďaleké parkovisko zdobili
automobiloví veteráni z Veterán car klubu Poprad, ktorí takýmto štýlom predstavili verejnosti svoje historické cestné vozidlá.
Nepovšimnutá v žiadnom prípade neostala práca železničných modelárov. Tí svoje niekoľkoročné „vymakané“ dielo predstavili
návštevníkom v prostrednom oddieli legendárnej električky - trojčaťa. V jej krajných častiach bol umiestnený bufet a predaj
všakovakých železničných predmetov.
Slávnostného otvorenia osláv sa ujali predstavitelia ZSSK, ŽSR a Mesta Poprad. Po krátkych príhovoroch bola vyhodnotená
výtvarná súťaž „Električka očami detí“. Detskí autori boli za svoje diela aj patrične odmenení. Nasledovalo vystúpenie
folklórneho súboru Vagonár, ktorí príjemnou ľudovou hudbou a tancom spestrili návštevníkom prehliadku vystavovaných exponátov.
Terčíkova zdvihnutá výpravka a hlasité zapískanie dobovej píšťalky prinútilo aj samotných „papalášov“ urýchlene nastúpiť do
súpravy - oficiálna časť osláv sa presunula na stanicu do Starého Smokovca. Prechod slávnostného vlaku z depa na stanicu
dopĺňala súbežná jazda s Papagájom. Aj napriek tomu, že počas víkendu sa pri príležitosti osláv jazdilo na tratiach TEŽ vo
vlakoch ZSSK zadarmo, súprava električky praskala vo švíkoch. Veď kto by neodolal takejto jedinečnej šanci odviezť sa
preslávenou Kométou. Zaujímavý bol aj pohľad na skrehnutých cestujúcich v otvorenom vyhliadkovom vozni, ktorým neprekážal ani
chladný tatranský vzduch. Zaiste už mali, tak ako naši páni hostia, nejaký ten štamperlíček v sebe:-)
Po príchode do Starého Smokovca sa pozornosť širokej verejnosti upriamila na odhaľovanie pamätnej tabule, ktorú v spolupráci s
Kamilom Kočiškom navrhol a sponzoroval Veterán klub železníc Poprad. Upevnená na stene staničnej budovy Starý Smokovec bude
pripomínať slávnostnú chvíľu, pri ktorej sme si pripomenuli aj 100. výročie prevádzky pozemnej lanovky.
Pozvaní hostia sa ešte presunuli k údolnej stanici Pozemnej lanovej dráhy Starý Smokovec - Hrebienok. Jazdou na Hrebienok a
späť si pripomenuli jej úctyhodný vek. Široká verejnosť mala možnosť využiť zaujímavú zľavu 100 za 100. Teda len za 100,- Sk
si mohli cestujúci užiť spiatočnú jazdu pozemnou lanovkou.
Kométa po návrate do Popradu sa opäť venovala všetkým návštevníkov výstavy. Poobede vybehla do Veľkého Slavkova. I v nedeľu
týmito krátkymi jazdami spestrila oslavu „stovky“. Podujatie dopadlo nad očakávania návštevníkov i organizátorov výborne.
Nedočkali sme sa ani vytúženého fiaska zo strany niektorých kolegov z depa. Škoda, možno nabudúce:-)